Baggeraar Van Oord blijft in Nederland actief, maar wil uitbreiden in Dubai vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. Dat zegt vertrekkend ceo Pieter van Oord tegen De Telegraaf.

“We zijn een Nederlands familiebedrijf en zijn en blijven hier gevestigd”, aldus Van Oord tegen de krant. “Het gaat om twee zaken: waar wil je fiscaal met je hoofdkantoor gevestigd zijn en waar haal je je talent vandaan? In Azië is een onbeperkte arbeidsmarkt met veel talent. Wij hebben een groot regiokantoor in Dubai. De kans is groot dat dat de komende jaren verder zal gaan groeien.”

Het maritiem bedrijf gooide eerder hoge ogen in Dubai door zijn werk aan Palm Jumeirah, een kunstmatige palmeiland. Het bedrijf werkt inmiddels zoveel buiten de grens dat de Nederlandse markt nog maar 10 procent van de totale omzet van het concern vertegenwoordigt.

Wel heeft Van Oord nog altijd zestig schepen onder de Nederlandse vlag varen en werkt de helft van de bijna 3.000 Van Oord-werknemers in Nederland.

Van Oord heeft vorig jaar een recordomzet geboekt en zag de winst meer dan verdubbelen. Het bedrijf zegt dat de markten gestaag aan het stabiliseren zijn na een aantal "uitdagende" jaren.

"De mondiale inflatie keerde terug naar een normaler niveau, waardoor een deel van de kostendruk in 2021 en 2022 door ernstige verstoringen van de toeleveringsketen werd verlicht. Ook hadden we geen last meer van aan corona gerelateerde reisbeperkingen of quarantainevereisten", schrijft het bedrijf in een toelichting bij de jaarcijfers.

Volgens Van Oord is er door de aanpassingen die nodig zijn om klimaatverandering het hoofd te bieden, de energietransitie en de daarbij behorende behoefte aan maritieme infrastructuur meer vraag naar de diensten van het bedrijf. Dat leidde tot een recordomzet van 2,9 miljard euro. De nettowinst steeg van 60 miljoen euro in 2022 naar 127 miljoen euro vorig jaar.

Ook ASML en Boskalis kijken over de grens

Van Oord is niet het enige Nederlandse grootbedrijf dat qua groei vooral lijkt in te zetten op het buitenland. Ook chipmachinebedrijf ASML en baggeraar Boskalis doen dit. Zo liet Boskalis eerder deze maand weten een tweede hoofdvestiging te willen openen in stadstaat Abu Dhabi, onderdeel van de Verenigde Arabische Emiraten.

Van Oord zet de laatste jaren sterker in op vergroening. Zo investeert het bedrijf in een schip dat op methanol moet varen en wil Van Oord werken met groen staal en duurzame biobrandstoffen.

Verduurzamen en tegelijkertijd de klant tevredenstellen is een uitdaging, zegt Van Oord tegen De Telegraaf. "[Vergroening] leidt tot hogere kosten. Het is een topsport om de uitstoot omlaag te brengen en de klant te overtuigen. We maken nu twee offertes voor bedrijven: een gewone en een groene. Klanten willen vaak niet extra betalen voor groen. Het leeft in Europa, maar in het Midden-Oosten hoef je er niet mee aan te komen. Familiebedrijven denken in generaties, dat haalt de hijgerigheid rond dit dossier eraf."

Pieter van Oord zwaait af bij Van Oord, om vanaf 1 juni president-directeur van Schiphol te worden. Zijn achterneef Govert (53) volgt hem op als topman bij de baggeraar. Ook al ervaart Van Oord uitdagingen rondom de verduurzaming, de nieuwe topman stelt er tegen De Telegraaf wel sterk om in te willen zetten.

LEES OOK: Pieter van Oord wordt de nieuwe topman van Schiphol